Ta witryna wykorzystuje pliki cookie, dowiedz się więcej Zgadzam się
Portal wiedzy informatycznej dla studentów, wykładowców oraz absolwentów wydziałów informatyki polskich uczelni wyższych.

INFORMATYKA+

Aktualności

Najczęściej spotykane słownictwo w Internecie

 

Agencja interaktywna (interactive agency)

Firma zajmująca się kompleksową obsługą przedsiębiorstw w zakresie Internetu. Do najpopularniejszych usług proponowanych przez agencje interaktywne należą:

- projektowanie serwisów WWW,
- systemów e-commerce i B2B,
- e-marketing i konsulting internetowy,
- przygotowywanie i obsługa kampanii reklamowych, hosting.

e-Biznes

Model prowadzenia biznesu opierający się na szeroko rozumianych rozwiązaniach teleinformatycznych, w szczególności aplikacjach internetowych. Termin wprowadzony w 1995 roku przez IBM. eBiznes nie powinien być mylony z e-commerce (elektronicznym handlem), który ogranicza się do promocji i sprzedaży artykułów w sieci. Pojęcie elektronicznego biznesu obejmuje m.in. wymianę informacji między producentami, dystrybutorami i odbiorcami produktów i usług, zawieranie kontraktów, przesyłanie dokumentów, prowadzenie telekonferencji, pozyskiwanie nowych kontaktów, wyszukiwanie informacji, etc. Wspomaganie procesów ebiznesowych umożliwiają rozwiązania B2B (Business to Business - np. giełdy internetowe, portale korporacyjne), B2C (Business to Consumer - np. wirtualne sklepy, interaktywne katalogi ofertowe na stronach WWW), użytkowane często w połączeniu z systemami CRM (Customer Relationship Management - aplikacje usprawniające pracę wewnątrz przedsiębiorstwa) i SCM (Supply Chain Management - aplikacje realizujące zarządzanie łańcuchem dostaw). W zależności od strategii firmy, informatyczne systemy ebiznesowe mogą posiadać charakter otwarty (nieograniczona dostępność za pośrednictwem Internetu) lub zamknięty (ekstranety dostępne dla wybranej grupy posiadającej upoważnienie w postaci hasła).

B2B (business-to-business)

handel pomiędzy firmami i instytucjami (partnerami, dostawcami, dystrybutorami, punktami sprzedaży, punktami usługowymi, itp.) wykorzystujący środki elektroniczne do zawierania transakcji.

B2C (business-to-customer)

wykorzystanie środków elektronicznych do zawierania transakcji z klientami indywidualnymi.

B2E (business-to-employee)

Wykorzystanie środków elektronicznych w celu poprawy obsługi pracowników firmy.

B2G (business-to-government)

Koncepcja wykorzystania sieci WWW w celu ułatwienia kontaktów świata biznesu z urzędami państwowymi. Celem istnienia witryn B2G jest koncentracja w jednym miejscu wszystkich informacji, jakie mogą okazać się ważne dla firm ? danych nt. stanu gospodarki, podatków, treści nowych ustaw dotyczących przedsiębiorczości, przetargach organizowanych przez instytucje państwowe, itp.

e-Commerce

proces kupna towaru/usługi zainicjowanym z wykorzystaniem Internetu jako środka łączącego klienta z daną firmą (proces kupna online).

e-Marketing

Wykorzystywanie Internetu w celu promocji produktów lub usług firmy ( marketing on-line ).

Domena

Unikalna i niepowtarzalna nazwa w internecie. Domena komunikacyjna będąca elementem architektury sieci Internet. Jest słownym określenie adresu Internetowego. Internetowa przestrzeń nazw domen jest podzielona zarówno pod względem instytucjonalnym, jak i ze względu na położenie geograficzne.

DNS (Serwer nazw domen)

System nazewnictwa w sieci Internet. Pozwala nadawać komputerom świadczącym pewne usługi w sieci opisowe nazwy domenowe (np. www.netscape.com) i tłumaczy je na używane przez komputery adresy IP (np. 134.62.41.23).

SSL

protokół umożliwiający wymianę informacji między serwerem WWW, a przeglądarką internetową za pomocą połączenia kodowanego; zapobiega możliwości podejrzenia treści wymienianych informacji przez osoby z zewnątrz; jest to szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych, wysyłaniu numerów kart kredytowych, czy też innych zastrzeżonych informacji.

Adres URL

precyzyjnie wskazuje w sieci fizyczny komputer, na którym umieszczone są pliki tworzące stronę internetową.

E-mail, poczta elektroniczna

Konto e-mail (poczta elektroniczna) umożliwia bardzo szybką wymianę informacji między ludźmi z całego świata. Najpopularniejsza usługa internetowa Przez e-mail można wymieniać pocztę ze znajomymi, klientami, oddziałami firmy oraz z innymi firmami w kraju i na świecie. Wiele firm stosuje pocztę elektroniczną do wysyłania ofert, cenników, przyjmowania i składania zamówień oraz do przesyłania danych komputerowych różnych typów (dokumenty, graficzne, oprogramowanie). Aby skorzystać z tej usługi musisz posiadać swój unikalny adres w sieci zwany skrzynką pocztową. Twój adres poczty elektronicznej (e-mail) składać się będzie z nazwy Twojej skrzynki pocztowej + adres serwera na którym się ona znajduje.

Autoresponder

To automat pocztowy. Osoba wysyłająca pustego maila na taki adres, otrzyma natychmiast odpowiedź o treści wcześniej przygotowanej.

Lista dyskusyjna

To automat do rozsyłania poczty. Może być przydatny na kilka sposobów. Po pierwsze, jak sama nazwa wskazuje, możesz założyć własną listę dyskusyjną, tworzysz plik z adresami mailowymi i przypisujesz mu adres E-mail. Wysyłając maila pod ten adres, zostanie on rozesłany automatycznie pod wszystkie adresy w nim wpisane. Jeśli masz wielu Klientów korzystających w poczty elektronicznej, możesz sobie ich wpisać do pliku i ofertę wysyłasz tylko pod jeden adres mailowy.

SPAM

junk e-mail lub bulk e-mail to określenie elektronicznego listu który dociera do skrzynki pocztowej adresata najczęściej wbrew jego życzeniu i który zawiera niepotrzebne dla niego informacje np. materiały reklamowe lub listy agitujące.

Netykieta

etykieta sieciowa (zasady dobrego zachowania w sieci)

Pozycjonowanie

Proces pozycjonowania polega na optymalizacji kodu strony pod kątem wyszukiwarek internetowych i stosowaniu różnych technik niewidzialnych dla internauty serwisu a przyjaznych dla wyszukiwarek. Pozycjonowanie pozwala łatwiej odnaleźć wyszukiwane informacje. Pozycjonowanie jest jednym z najtańszych sposobów sprowadzenia internautów na stronę internetową.

OPEN SOURCE

otwarty dostęp do kodu źródłowego

Podpis cyfrowy

Oznaczenie dokumentu poświadczające jego autentyczność. Cyfrowy podpis powstaje w oparciu o kryptografię niesymetryczną i służyć może do:

- potwierdzenia nadawcy dokumentu (upewnienia się, że nikt się pod niego nie podszywa)
- upewnienia się, co do integralności dokumentu (czyli, że po podpisaniu i wysłaniu przez nadawcę nie został przez nikogo zmodyfikowany przed dotarciem do adresata)
- zidentyfikowania nadawcy (nie może się wyprzeć się autorstwa dokumentu)

Cyfrowe podpisy stosowane są najczęściej w korespondencji elektronicznej, która wymaga całkowitej pewności, że przekazywane informacje nie zostały zmienione (zafałszowane) i że pochodzą od osoby podającej się za nadawcę. Jeżeli treść wiadomości jest poufna, dodatkowo zastosować można również szyfrowanie. Przykładem zastosowań cyfrowych podpisów jest transmisji danych między klientem a bankiem w usługach typu homebanking.

Webdesign (projektowanie stron www)

Webdesign obejmuje przygotowanie projektu graficznego stron, wykonanie dokumentów HTML, przygotowanie oprogramowania stron (np. skryptów realizujących pobieranie treści z bazy danych, systemów zarządzania treścią CMS), opracowanie systemu nawigacji po witrynie, optymalizację stron pod kątem szybkość ładowania i zgodności z przeglądarkami internetowymi. Istnieje cały szereg standardów i technologii wykorzystywanych do tworzenia stron WWW. Najważniejsze i najpopularniejsze z nich to HTML, DHTML, JavaScript, Java, Flash, PHP, MySQ.

Wyszukiwarki, Wyszukiwarka


mechanizm wyszukiwawczy, serwis wyszukiwawczy zasobów w internecie

Kompresja stron

Zmniejszenie objętości przesyłanych danych. Po dotarciu do użytkownika, strona zostaje rozpakowana i standardowo wyświetlona przez przeglądarkę. Wielkość przesyłanych danych koniecznych do pokazania strony zostaje zmniejszona ok. od 3 do 5 razy.

Buforowanie stron

Korzystanie z buforowania stron maksymalnie skraca czas otwierania stron, łącząc dynamikę i elastyczność skryptów z szybkością działania stron statycznych. Buforowanie stron (cache) to mechanizm, który pozwala na przechowywanie i wyświetlanie danych wygenerowanych przy pomocy platformy w statycznej formie pliku HTML. Po każdej modyfikacji, strona tworzona jest przez system tylko jeden raz, po czym zostaje zapisana w tymczasowym folderze serwera, skąd bezpośrednio przesyłana jest do użytkownika. W takim wypadku serwer nie potrzebuje już składać zapytań do bazy danych i przetwarzać otrzymanych informacji. Zastosowanie cache'u pozwala zmniejszyć obciążenie serwera nawet trzystukrotnie! Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest to, iż strony raz pobrane do przeglądarki użytkownika nie są wysyłane przez serwer ponownie. Zmniejsza to znacznie zarówno transfer jak i czas oczekiwania na pokazanie się strony.

źródło: Silesia Multimedia Sp. z o.o.